Een blog over waarom je een mix van mediakanalen moet zetten in je recruitment marketing mediaplan.
Targeting, look-a-like audiences, click-through-rates, campagne optimalisaties en gedragsobservatie… Het hoort allemaal bij online recruitment marketing. Begrippen die voor de gemiddelde recruitment marketeer niet vreemd zijn. Ben je geen marketeer, dan is het niet gek als je nu een hoop vraagtekens in je hoofd hebt. Wanneer je wel te maken hebt met werving & selectie en moeite hebt om vacatures te vervullen, kan het expertisegebied waarin deze begrippen een hoofdrol spelen, juist uitkomst bieden. Want online recruitment marketing is een kosten-efficiënte en effectieve manier om kandidaten aan te trekken. En zo je werving & selectie te versnellen en te verbeteren. Hoe dat precies werkt – inclusief uitleg van de terminologie – lees je hier.
Na het lezen van dit artikel weet je:
Tijd om die vraagtekens om te zetten in inzichten!
De specifieke doelen van recruitment marketing liggen daarom op:
Heb je nu geen open vacatures, dan is het alsnog slim om online recruitment marketing in te zetten. Door regelmatig zichtbaar te zijn voor je ideale doelgroep – bijvoorbeeld met je overkoepelende employer branding – vergroot je de kans dat jouw organisatie top-of-mind is op het moment dat iemand actief naar een nieuwe job zoekt. Dat kan dan weer leiden tot betere sollicitanten wanneer jouw vacatures wel open gaan, en een kortere time tot hire. Een toekomstgerichte strategie dus.
Good question! Een online campagne begint bij ons in ieder geval met een doelgroepanalyse. Daarbij onderzoeken we met verschillende databronnen wie er in de doelgroep valt, wat hun kenmerken en interesses zijn. Denk hierbij aan expertise gebieden en functietitels. Maar ook wat pullfactoren zijn om voor een nieuwe baan te gaan. Bijvoorbeeld een auto van de zaak, de mogelijkheid om thuis te werken en het belang van een goede sfeer op de werkvloer. Of juist de inhoud van het werk en hoever ze bereid zijn om naar werk te reizen. Ook kunnen we inzien welke online mediakanalen onderdeel zijn van dat natuurlijke habitat.
Die data halen we o.a. uit onze eigen historische campagne resultaten, uit een dashboard van The Intelligence Group en uit de verschillende (social) advertentieplatformen zelf. Met al deze informatie geven we advies over waar je het beste kunt adverteren voor welk budget. En we weten wat voor een soort visuals en tekst (content) goed kunnen werken op elk specifieke kanaal.
“Door gedragsobservatie, kunnen de algoritmes van de online platformen jouw advertenties tonen aan de mensen waarvan het aannemelijk is dat ze open staan voor een nieuwe job.”
Niels Knoop – Online advertising specialist
De verschillende platformen delen niet alleen hun data zodat we een analyse kunnen maken. We gaven het al eerder aan, ze stellen ons ook in staat om de advertenties daadwerkelijk te kunnen targeten: het bepalen wie die advertentie te zien krijgt. HOe werkt dat targeten op o.a. social media dan precies? We leggen het je uit, waarbij we niet helemaal om de technische termen heen kunnen.
“Bedenk goed wie je wilt bereiken en hoe groot of breed die doelgroep is. Tv-commercials kunnen goed werken als je functies aanbiedt die voor heel Nederland interessant kunnen zijn. Denk aan de overheid of defensie. Wil je een kleinere, specifiekere doelgroep bereiken dan kan TV of een billboard juist een te hoge investering zijn en wil je je media specifieker inzetten. Online adverteren, dus.”
Rutger Groot – Online advertising specialist
Een blog over waarom je een mix van mediakanalen moet zetten in je recruitment marketing mediaplan.
Met de ingang van Google Analytics 4 je eigen database opbouwen? Krijg inzicht in je doelgroep met Google server-side tagging!
Ook jij kunt succesvol cookieless recruiten. Hoe doe je dat zonder third party cookies met behoud van meetbaarheid?
Kunnen we je helpen met recruitment marketing en employer branding? Laat je gegevens achter, dan nemen we contact met je op!