Een blog over waarom je een mix van mediakanalen moet zetten in je recruitment marketing mediaplan.
Wie aan de slag gaat met online recruitment marketing denkt ook na over haar mediaplan. Of je nu je werkgeversverhaal wilt vertellen, een doelgroepcampagne draait of een vacature onder de aandacht brengt met jobmarketing. De vraag is dan waar en met welke boodschap ga je de arbeidsmarkt op? Zet je bijvoorbeeld Google in? Social media zoals LinkedIn, Instagram of Tiktok? Of juist vakmedia en jobboards? Ieder kanaal heeft haar eigen voordelen, afhankelijk van je recruitmentfunnel. Wij delen de recruitmentfunnel op in drie fasen: bereiken (zichtbaar worden), verleiden (interesse wekken) en overtuigen (keiharde sollicitaties). Hieronder leggen we je uit in welke fase je welke kanalen moet gebruiken en waarom ze allemaal relevant zijn.
Google is een belangrijk platform voor werkzoekenden. Of de kandidaat nu actief een vacature zoekt of bijvoorbeeld onderzoek doet naar een werkgever of een vakgebied. Je wilt als organisatie naar boven komen op die termen die relevant zijn voor jouw doelgroep. We maken binnen Google onderscheid tussen organische zoekresultaten en paid resultaten. Door middel van die laatste kun je ruimte inkopen om nog beter zichtbaar te zijn met je vacature. Er is keuze tussen Google Search, Display en Premium Display.
Je kunt adverteren op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook/Instagram, Snapchat, TikTok en Pinterest. Via social media kun je direct je werkgeversverhaal vertellen, je eigen branding inzetten en heel specifiek targetten om de juiste kandidaten te bereiken. Deze media helpen om herkenbaarheid voor je merk te vergroten, juist ook bij meer latent werkzoekenden. Social media wordt ingezet in alle fasen van de recruitmentfunnel. Omdat iedere kandidaat zijn/haar eigen candidate journey doorloopt, wil je op ieder moment zichtbaar zijn. Voor iemand die jouw advertentie voor het eerst ziet en dus eerst bereikt moet worden. Maar ook voor die kandidaat die serieus overweegt te solliciteren na het zien van een aantal advertenties en het laatste zetje nodig heeft.
Vacature websites, job boards en overige banenbanken. Er zijn er veel. Binnen iedere branche en vakgebied zijn er specifieke kanalen die veel bekeken worden. Vakmedia kun je inzetten om direct in je wervingsbehoefte te kunnen voorzien (doelgroep overtuigen). Het is wel belangrijk om ook in de eerste fasen (bereiken en verleiden) zichtbaar te zijn, zodat jouw ideale kandidaat sneller solliciteert. Bij vakmedia kanalen kun je voor een functie van Inkoper bijvoorbeeld denken aan Inkopers-café en Aanbestedingsmakelaar.nl.
Dit zijn hele gerichte digitale abri’s die we inkopen op locaties zoals o.a. tankstations, sportscholen en supermarkten. We maken hiermee het lastige en versnipperde landschap van lokale (Digital) Out of Home exploitanten beschikbaar zonder de (druk en handling-) kosten die je gewend bent van een Out of Home campagne. Is jouw doelgroep ook vaak te vinden in bijvoorbeeld de Albert Heijn, Basic-Fit, bioscoop of het winkelcentrum? Dan kan Digital out of Home – een combinatie van online en offline – een mooie aanvulling zijn voor je recruitmentstrategie.
Daarvoor is onderzoek naar je doelgroep essentieel, intern en extern. Hoeveel procent van jouw doelgroep is bijvoorbeeld actief op zoek is naar (ander) werk? Welke kanalen gebruiken ze voor hun oriëntatie? En klopt dat met wat je hoort in jouw organisatie? Bestaat jouw doelgroep voor een groot deel uit junioren? Dan kunnen de kanalen Instagram, Snapchat, TikTok en YouTube bijdragen aan jouw zichtbaarheid. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar hele specialistische IT-functies, dan is het handig verder te kijken dan LinkedIn en YouTube. Kanalen zoals Reddit en Tweakers zijn relevant. Maar ook Digital Out of Home is een aantrekkelijk, aangezien je zichtbaar bent op schermen op offline plekken waar jouw doelgroep hoogstwaarschijnlijk is.
De keuze voor jouw mediaplan hangt dus af van waar jouw ideale kandidaat-doelgroep te bereiken is. Ook je budget heeft invloed op hoeveel kanalen kun je inzetten. En in welke fasen deel je welke boodschap? Dit is onder te verdelen in de fasen bereiken, verleiden en overtuigen. En op campagneniveau: employer brandingcampagnes, doelgroepcampagnes en jobmarketing campagnes voor een specifieke vacature.
Hoe wij het ideale mediaplan voor jouw doelgroep maken? Aan de hand van deskonderzoek, gesprekken met de doelgroep en data-analyses van eerdere campagnes voor deze specifieke functies. Vanuit het ideale mediaplan kijken we naar de boodschap, timeline en het budget en maken we samen met recruitment/HR en eventueel marketing een keuze wat het meest haalbaar is en waar jullie het meeste succes in zien.
Voorbeeld:
Een blog over waarom je een mix van mediakanalen moet zetten in je recruitment marketing mediaplan.
Met de ingang van Google Analytics 4 je eigen database opbouwen? Krijg inzicht in je doelgroep met Google server-side tagging!
Wat zijn must-have events in Google Analytics 4 voor je recruitment marketing en welke informatie kun je hieruit halen.
Kunnen we je helpen met recruitment marketing en employer branding? Laat je gegevens achter, dan nemen we contact met je op!