cookiesless recruiten

Cookieless recruiten: zo blijf je succesvol zonder third party cookies

Je komt ze (nu nog) op elke website tegen: cookiemeldingen. Met de leukste teksten wordt je gevraagd of je ‘cookies’ wil accepteren. Je bepaalt zelf of je ze wel, niet of gedeeltelijk accepteert. Maar een nieuw tijdperk staat voor de deur: cookieless. Welke functie cookies nu hebben, hoe de cookie-loze wereld er straks uitziet en welke gevolgen dat heeft voor je recruitment marketing en je werkenbij-website? We leggen je uit hoe je je recruitment marketing succesvol houdt met cookieless recruiten. Denk je nu dat is vooral interessant voor de IT- of marketingafdeling’, dan raden we aan om toch verder te lezen. Cookieless recruiten is juist ook voor HR en recruitment professionals relevant, want zij weten als geen ander welke inzichten nodig zijn om de candidate journey te verbeteren. 

Wat je weet na het lezen van dit artikel:

 

  • Wat het verschil is tussen third en first party cookies
  • Hoe je de meetbaarheid van je online recruitment marketing campagnes optimaliseert
  • De gevolgen van cookieless voor je recruitment marketing
  • Hoe ook jij succesvol cookieless kunt recruiten

Third vs first party cookies: wat zijn het ook alweer? En wat Lowlands daarmee te maken heeft

Wat zijn cookies en wat doen ze? Cookies kun je beschouwen als software die jou als bezoeker op een website herkent als een ‘nieuwe bezoeker’. Die software kan jou online herkennen. Dus als je een tweede keer dezelfde website bezoekt, word je herkend. Vergelijk het met naar een meerdaags festival gaan: als bezoeker van Lowlands krijg je een armbandje. Kom je dan weer terug op het festivalterrein, dan kan de beveiliging zien dat je al binnen geweest bent. Superhandig toch? 

Een week na Lowlands ben je met je armbandje op het terras in je eigen woonplaats ook nog steeds te herkennen. Cookies kunnen jou ook ‘in de verte’ nog herkennen, ook al ben je niet op de website. Het bedrijf achter die betreffende website, kan door die cookies jou heel gemakkelijk een advertentie sturen, waar je ook bent. Ook als je bij een ‘derde partij’ bent, bijvoorbeeld op Facebook, Instagram of op locatie in een fysieke winkel. Dat noemen we third party cookies. In feite wisselen de website en verschillende derde partijen dus jouw gegevens voor herkenbaarheid uit.

 

Toestemming geven volgends de AVG

Gezien die nieuwe privacy wetgeving (AVG) mag dat niet meer. Bedrijven mogen niet meer zomaar weten waar jij ‘op het terras zit’. Zie het bestellen van een drankje als ‘event’ en het bestellen van daarna nog een gerecht als volgend ‘event’. Om deze gebeurtenissen te kunnen blijven meten moet je als bezoeker toestemming geven. Het is dus verleden tijd om ‘figuurlijk gesproken’ mensen tegen te komen met een arm vol met oude Lowlandsbandjes. Je kunt ze dus niet meer op ieder terras herkennen. Dat betekent dat Lowlands meer moeite moet doen om de tickets van aankomend jaar aan de juiste mensen te verkopen. Met de huidige wetgeving is het van belang te leren van je trouwe Lowlands bezoeker. Welke muziek luisteren ze, welk biertje drinken ze, welke concerten bezoeken ze gedurende het jaar, gaan ze met de camper op vakantie? Want op basis van die gegevens probeer je ze buiten het festivalseizoen om, opnieuw te ontmoeten. Omdat je weet waar ze zijn, niet omdat je ze herkent aan hun pols vol vergeelde armbandjes.

 

De cookies die we kennen zijn zogenoemde ‘third party cookies’. Het zijn als het ware bestandjes die op een computer of telefoon worden geplaatst en gebruikersinformatie opslaan. Denk bijvoorbeeld aan een ‘user ID’ om te weten of iemand een terugkerende bezoeker is of welke pagina’s iemand al bezocht heeft en in welke volgorde. Zoals de naam al aangeeft: third party cookies worden gemaakt en geplaatst door derden. Een andere website of een ander kanaal dat je inzet om bezoekers naar jouw website te krijgen. Denk aan Google, Facebook en Snapchat. Jij hebt zelf geen invloed op wat er met deze data gebeurd, omdat je er geen eigenaar van bent. Het plaatsen van third party cookies gaat stoppen, om zo de online privacy van gebruikers te waarborgen komen daarvoor first party cookies in de plaats.

First party cookies

First party cookies zijn dezelfde soort bestandjes met gegevens van websitebezoekers die worden opgeslagen. Het verschil is dat je nu als eigenaar van de werkenbij-website ook eigenaar bent van die data. En dat is niet zo bij third party cookies. Vroeger waren third party cookies de enige toegankelijke manier om advertenties te meten en doelgroepdata te verzamelen. Met de ingang van de AVG mag het tracken van veel data via derden niet meer en zijn first party cookies de nieuwe manier van meten. De bezoeker merkt daar in gebruik niks van, maar jij als organisatie achter de website voldoet wel aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Een beweging is onvermijdelijk met de overgang van third party cookies naar first party cookies. Waarom? Jij wilt als HR of recruitment in control zijn over je eigen proces, data en recruitment campagnes. Om nog betrouwbaar te kunnen retargeten zijn first party cookies en contextual targeting (op basis van interesse) de meest privacy vriendelijke oplossingen.

Meetbaarheid van je online recruitment marketing campagnes

Om controle te houden over de resultaten en het budget van je campagnes wil je zo veel mogelijk kunnen doormeten. Wat meet je dan precies door en in hoeverre ben je in staat om dat allemaal door te meten? We nemen je mee in de nieuwe manier van adverteren. Cookieless.

Cookieless is de nieuwe manier van adverteren voor recruitment, marketing en HR

Cookieless recruiten is een manier van betrouwbare recruitment marketing. Het is het uitserveren van advertenties door alleen gebruik te maken van first party cookies. Dat betekent eigenlijk dat je, net als nu, toestemming nodig hebt van je gebruiker om hun gegevens op te slaan. Hoe krijg je die toestemming? Bij het bezoeken van onder andere een werkenbij-website wordt gevraagd om cookies te accepteren. Je moet daar als bezoeker actief via een vinkje of button de cookies accepteren. Dit doe je op websites, maar bijvoorbeeld ook in apps of systemen van derden. 

Dichterbij de waarheid met cookieless recruiten

Diverse techgiganten hebben hun eigen manier van dataverzameling en delen niet alle data met jouw organisatie. Doordat o.a. Apple al langere tijd third party cookie trackers blokkeert, klopt de meetbaarheid van jouw recruitment marketing campagnes nooit voor 100%. Het is een illusie om te denken dat je dit met first party cookies wel voor elkaar krijgt. Feit is wel dat je dichter bij de waarheid komt dan met third party cookies. Ben je weleens een samenwerking aangegaan met een recruitmentkanaal en zaten er meetverschillen in websiteverkeer en conversies? Dat komt dus vanuit het feit dat het een derde partij is. Tip voor jou als hr-manager of recruiter: zoek de samenwerking op met marketing en IT en bouw verder aan je eigen database.   

Het buzzwoord ‘cookieless’ wordt soms zo moeilijk uitgelegd dat het complex aan kan voelen. Het doel van cookieless recruiten is nog steeds doelgroepdata opbouwen op basis van gedrag van bezoekers. Met die informatie kun je recruitment marketing optimaliseren. We worden alleen door wetgeving en door de grote techgiganten ‘gedwongen’ dat met first party cookies te doen. Zodat we dichter bij onze eigen waarheid kunnen komen en compliant zijn en blijven. Waar je aan kan denken? Voorbeeld: jouw strategische doelgroep is IT. Je wilt graag binnen al je werkenbij-website bezoekers weten hoe het gedrag van deze doelgroep zich verhoudt tot de overige bezoekers. En zijn er dan ook nog verschillen binnen de functies zoals die van Data Analist, Software Developer, Security Officer. Met third party cookies kun je dit straks niet meer. Met first party cookies wel, alleen heb je daarvoor wel de juiste inrichting op basis van event tracking nodig in jouw web analytics tool. Hieronder leggen we dat uit aan de hand van een voorbeeld in Google Analytics. 

De gevolgen van cookieless voor je recruitment marketing

Cookies meet je op je website. En met gebruikersdata die je verzamelt dankzij de cookies die worden opgeslagen en geanalyseerd in je web analytics tool, zoals Google Analytics. Vanaf 1 juli 2023 wordt (Google) Universal Analytics niet meer ondersteund. Je verliest dan inzicht in je recruitment marketing resultaten. Dat is ook het moment dat we adviseren Google Analytics 4 (GA4) volledig te hebben geïmplementeerd. Waarom dat zo belangrijk is? Met GA4 als web analytics tool achter je werkenbij-website meet je je recruitment marketing events op een manier die first cookies op een goede manier ondersteunen.

 

Soorten cookies

Cookies delen we nu nog op in noodzakelijke cookies (user login), analytische / performance cookies (wat bezoekers doen op je werkenbij-website), targeting cookies (advertenties op bijvoorbeeld social media) en functionele cookies (voor de gebruikerservaring). Allemaal om een zo optimaal mogelijke candidate journey aan te kunnen bieden. Zo kun je informatie op het juiste moment op het juiste platform tonen aan kandidaten. Als je niets doet, kun je dat straks niet meer. Je wilt als recruiter of HR-professional direct zichtbaar zijn met je vacatures (job marketing) maar je wil ook op andere social media kanalen en vakmedia actief zijn voor de latent zoekende kandidaten. Als je zeker weet dat een websitebezoeker eerder interactie heeft getoond op jouw werkenbij-website, dan wil je diegene opvolgen en nieuwe content laten zien en weten welk kanaal heeft bijgedragen en welke uiteindelijk gezorgd heeft voor de conversie. We maakten eerder al een overzicht voor je met must-have events voor je recruitment marketing.

Met de implementatie van Google Analytics 4 recruit je cookieless en ben je straks in staat alsnog een candidate journey op te bouwen met data (zoals bron, gedrag, clicks) die betrouwbaarder is. En waar je beter op kunt sturen. De belangrijkste gevolgen voor je campagnes? 

 

  • Eerlijk zijn over wat je wel en niet kunt meten en accepteren dat je altijd meetverschillen vindt. Omdat bijvoorbeeld je attributiemodel (meten van de waarde van je conversies zoals sollicitaties) of tags (meten van een actie op de site) in Google Analytics anders zijn, je geen events hebt ingericht of je ATS-systeem niet is gekoppeld. In de praktijk kunnen dat veel oorzaken zijn.  
  • Het is moeilijker de juiste doelgroep te bereiken met je recruitment marketing activiteiten. Vooral het retargeten (herhaaldelijk bereiken). En daarmee ook om te herleiden wat de resultaten zijn per actie of kanaal. 
  • Alleen met de overstap naar GA4 blijf je voor een groot deel in staat de bron van een sollicitatie te herleiden en te bepalen of je budget goed besteed wordt.

Ook jij kunt succesvol cookieless recruiten

We zien in de praktijk dat veel organisaties – groot en klein – gedwongen worden hun strategie aan te passen. De doelgroepdata uit o.a. een Facebook Pixel of Google Ads tag is nu een grote ‘black box’ voor HR en recruitment. En dat gaat het als je geen actie onderneemt nog meer worden, omdat je dan afhankelijk blijft van derden. Ons advies? 

  • Doe een Data Audit en bepaal hoe je ervoor staat met het oog op cookieless recruiten. 
  • Maak (ook na 1 juli) de overstap naar GA4, richt je ‘events’ in en kijk verder dan de basis migratie die Google aanbiedt. Verlies zo min mogelijk tijd en data.  
  • Koppel je ATS, domeinen en andere systemen aan je website analytics om een zo zuiver mogelijk beeld te krijgen van je gebruikers- en doelgroepdata.
  • Gebruik first party cookies en een eigen database om tot jouw organisatie waarheid te komen.
  • Evalueer, optimaliseer en blijf de concurrentie voor. 
  • Stap over op server-side tagging. Daar lees je in onze volgende blog meer over. 

Wil jij je recruitment funnel blijven doormeten en succesvol blijven recruiten? Kom dan nu in actie en vraag ons om hulp.     

Meer weten? Rutger helpt je graag verder!

Lees meer over dashboarding