Wat zijn must-have events in Google Analytics 4 voor je recruitment marketing en welke informatie kun je hieruit halen.
Zonder de nieuwe versie van Google Analytics – Google Analytics 4 – ben je straks niet meer in staat je recruitment marketing resultaten door te meten…
Werken jullie met een werkenbij-website, een ATS en/of met recruitmentmarketing, dan heb je waarschijnlijk wel wat voorbij horen komen over Google Analytics 4. Maar wat is GA4 nu precies? Waarin verschilt het van de ‘oude versie’ van Google Analytics en welke voordelen heeft de nieuwe manier van meten op je werken-bij website? Dat is niet alleen informatie die je collega’s bij IT en/of marketing moeten weten. Want de verplichte overstap van Google Universal Analytics (UA) naar Google Analytics 4 heeft juist ook gevolgen voor recruitment en HR-werkzaamheden. Daarom nemen we je mee in de belangrijkste inzichten, zodat jij morgen het gesprek met de juiste mensen in je organisatie aan kunt gaan en jij je recruitment activiteiten nog beter kunt doormeten.
Wat je weet na het lezen van dit artikel:
Sinds 1 juli 2023 biedt Google geen updates meer voor Universal Analytics (UA). Google Analytics is de meest gebruikte web analytics tool en daarom voor veel organisaties momenteel een groot aandachtspunt. Google Analytics 4 (GA4) is de opvolger van Universal Analytics en brengt een aantal grote veranderingen met zich mee. De belangrijkste zijn:
Een nieuwe manier van het doormeten van je websitebezoekers, dus. Dat zijn ook de kandidaten die op jouw werkenbij-website komen.
Wellicht dat jij periodiek website statistieken opgeleverd krijgt van jullie marketingafdeling of het bureau waarmee je samenwerkt voor recruitment marketing. Wil je weten uit welke kanalen de meeste sollicitanten binnenkomen in je ATS. En moet je de privacy van kandidaten kunnen garanderen. Ben je bijvoorbeeld in gesprek met interne of externe specialisten over hoe je rapportages nog betrouwbaarder kunt maken? Dat heeft alles te maken met GA4 en de juiste inrichting van je recruitment marketing funnel. Als je niets hebt gedaan is het sinds 1 juli niet meer mogelijk om gebruikersgegevens door te meten in verband met de GDPR-wetgeving. GA4 is EU-focused en logt geen IP adressen. Een overstap naar GA4, waar gemeten wordt op basis van ‘events’ is sinds 1 juli de nieuwe standaard. Stap je zelf niet over voor die tijd, dan doet Google dat automatisch voor je. En dat wil je niet.
‘Events’ wordt ook wel ‘event tracking’ genoemd. Dat houdt eigenlijk in dat je bepaalde acties op jouw website meet binnen Google Analytics. Datapunten waar je inzicht in wil hebben. Denk aan paginaweergaven, maar ook specifieke acties die bezoekers uitvoeren, zoals het solliciteren, inschrijven voor een vacature alert of het downloaden van een whitepaper. Dat noemen we events of gebeurtenissen.
Met de analytics van GA4 ben je in staat het gedrag van bezoekers op jouw werken-bij website inzichtelijk te maken. Ben je iets technischer en wil je meer achtergrondinformatie? Check dan wat Google hier zelf over zegt.
De volgende gevaren liggen op de loer als je de overstap naar GA4 niet maakt:
Niet alles hoeft morgen geregeld te zijn, maar enige snelheid is wel op z’n plaats. Met deze tips ben je in ieder geval op de goede weg:
Een aardige verandering dus die professionals in HR-land te wachten staat. Denk je nu ook ‘help!’. Vraag ons dan om hulp. We weten hoe we het Google Analytics vuurtje voor je moeten aanhouden!
Wat zijn must-have events in Google Analytics 4 voor je recruitment marketing en welke informatie kun je hieruit halen.
Kunnen we je helpen met recruitment marketing en employer branding? Laat je gegevens achter, dan nemen we contact met je op!