Recruitment marketing mediaplan: Google, social media en vakmedia. Waarom je ze allemaal in moet zetten.

Wie aan de slag gaat met online recruitment marketing denkt ook na over haar mediaplan. Of je nu je werkgeversverhaal wilt vertellen, een doelgroepcampagne draait of een vacature onder de aandacht brengt met jobmarketing. De vraag is dan waar en met welke boodschap ga je de arbeidsmarkt op? Zet je bijvoorbeeld Google in? Social media zoals LinkedIn, Instagram of Tiktok? Of juist vakmedia en jobboards? Ieder kanaal heeft haar eigen voordelen, afhankelijk van je recruitmentfunnel. Wij delen de recruitmentfunnel op in drie fasen: bereiken (zichtbaar worden), verleiden (interesse wekken) en overtuigen (keiharde sollicitaties). Hieronder leggen we je uit in welke fase je welke kanalen moet gebruiken en waarom ze allemaal relevant zijn.

Google komt altijd voor in de zoektocht van kandidaten

Google is een belangrijk platform voor werkzoekenden. Of de kandidaat nu actief een vacature zoekt of bijvoorbeeld onderzoek doet naar een werkgever of een vakgebied. Je wilt als organisatie naar boven komen op die termen die relevant zijn voor jouw doelgroep. We maken binnen Google onderscheid tussen organische zoekresultaten en paid resultaten. Door middel van die laatste kun je ruimte inkopen om nog beter zichtbaar te zijn met je vacature. Er is keuze tussen Google Search, Display en Premium Display.

  • Met Google Search ads ben je zichtbaar als kandidaten via Google zoeken naar bijvoorbeeld ‘vacature monteur Utrecht’. Het zijn tekstadvertenties. Je zet ze in om actief werkzoekenden te verleiden en te overtuigen. Want eenmaal bekend met jouw organisatie, gaan ze naar je op zoek via Google. Je ziet ook in de loop van campagnes dat advertenties met zoekwoorden waar de organisatienaam in zit hoger scoren, omdat kandidaten je inmiddels kennen en interesse hebben. Doordat ze je een aantal keer voorbij hebben zien komen, krijgen ze vertrouwen in je merk.
  • Via Google Display wordt jouw advertentie getoond op websites met relevantie en interesse vanuit jouw doelgroep. Het Google Display systeem bepaalt aan de hand van jouw criteria, wat relevante kanalen zijn. Je kunt ook zelf bepaalde websites toevoegen of juist uitsluiten. Denk bij een verpleegkundige aan een website als nursing.nl die je juist wel wilt inzetten. Deze advertenties maken ook gebruik van beeldmateriaal. Je zet ze in om heel specifiek jouw doelgroep te bereiken, naamsbekendheid te verhogen en verkeer naar jouw werkenbij-website trekken. Omdat bezoekers vervolgens op je website blijven of eventueel daarna via een Google Search ad weer bij je terechtkomen bouw je een relatie met ze op.
  • Met Premium Display kun je zelf kiezen op welke websites en in welke apps je advertenties getoond worden. Denk aan Nu.nl, Buienrader, Telegraaf en AD. Je hebt bij Premium Display meer invloed op het inkopen van jouw ‘posities’ dan bij ‘gewone’ Google Display. Premium Display wordt net zoals Google Display vaak ingezet in de fase bereiken. Met Premium Display advertenties kun je je naamsbekendheid verhogen en verkeer naar jouw werkenbij-website trekken. De manier van inkopen is hier anders. Soms iets duurder, maar het voordeel: je adverteert in een voor de kandidaat merkveilige omgeving en jij profiteert van uitgebreidere targetingopties, omdat kanalen al in-market data segmenten hebben opgebouwd gericht op werving.

Adverteren via social media

Je kunt adverteren op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook/Instagram, Snapchat, TikTok en Pinterest. Via social media kun je direct je werkgeversverhaal vertellen, je eigen branding inzetten en heel specifiek targetten om de juiste kandidaten te bereiken. Deze media helpen om herkenbaarheid voor je merk te vergroten, juist ook bij meer latent werkzoekenden. Social media wordt ingezet in alle fasen van de recruitmentfunnel. Omdat iedere kandidaat zijn/haar eigen candidate journey doorloopt, wil je op ieder moment zichtbaar zijn. Voor iemand die jouw advertentie voor het eerst ziet en dus eerst bereikt moet worden. Maar ook voor die kandidaat die serieus overweegt te solliciteren na het zien van een aantal advertenties en het laatste zetje nodig heeft.

Het belang van vakmedia

Vacature websites, job boards en overige banenbanken. Er zijn er veel. Binnen iedere branche en vakgebied zijn er specifieke kanalen die veel bekeken worden. Vakmedia kun je inzetten om direct in je wervingsbehoefte te kunnen voorzien (doelgroep overtuigen). Het is wel belangrijk om ook in de eerste fasen (bereiken en verleiden) zichtbaar te zijn, zodat jouw ideale kandidaat sneller solliciteert. Bij vakmedia kanalen kun je voor een functie van Inkoper bijvoorbeeld denken aan Inkopers-café en Aanbestedingsmakelaar.nl.

 

Combineer online en offline met Digital out of Home

Dit zijn hele gerichte digitale abri’s die we inkopen op locaties zoals o.a. tankstations, sportscholen en supermarkten. We maken hiermee het lastige en versnipperde landschap van lokale (Digital) Out of Home exploitanten beschikbaar zonder de (druk en handling-) kosten die je gewend bent van een Out of Home campagne. Is jouw doelgroep ook vaak te vinden in bijvoorbeeld de Albert Heijn, Basic-Fit, bioscoop of het winkelcentrum? Dan kan Digital out of Home – een combinatie van online en offline – een mooie aanvulling zijn voor je recruitmentstrategie.

Het ideale mediaplan voor jouw doelgroep?

Daarvoor is onderzoek naar je doelgroep essentieel, intern en extern. Hoeveel procent van jouw doelgroep is bijvoorbeeld actief op zoek is naar (ander) werk? Welke kanalen gebruiken ze voor hun oriëntatie? En klopt dat met wat je hoort in jouw organisatie? Bestaat jouw doelgroep voor een groot deel uit junioren? Dan kunnen de kanalen Instagram, Snapchat, TikTok en YouTube bijdragen aan jouw zichtbaarheid. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar hele specialistische IT-functies, dan is het handig verder te kijken dan LinkedIn en YouTube. Kanalen zoals Reddit en Tweakers zijn relevant. Maar ook Digital Out of Home is een aantrekkelijk, aangezien je zichtbaar bent op schermen op offline plekken waar jouw doelgroep hoogstwaarschijnlijk is.

De keuze voor jouw mediaplan hangt dus af van waar jouw ideale kandidaat-doelgroep te bereiken is. Ook je budget heeft invloed op hoeveel kanalen kun je inzetten. En in welke fasen deel je welke boodschap? Dit is onder te verdelen in de fasen bereiken, verleiden en overtuigen. En op campagneniveau: employer brandingcampagnes, doelgroepcampagnes en jobmarketing campagnes voor een specifieke vacature.

Hoe wij het ideale mediaplan voor jouw doelgroep maken? Aan de hand van deskonderzoek, gesprekken met de doelgroep en data-analyses van eerdere campagnes voor deze specifieke functies. Vanuit het ideale mediaplan kijken we naar de boodschap, timeline en het budget en maken we samen met recruitment/HR en eventueel marketing een keuze wat het meest haalbaar is en waar jullie het meeste succes in zien.


Hoe ziet een mediaplan er in de praktijk uit?

Voorbeeld:

  1. Bepalen strategie: in welke fase willen we communiceren en met welk doel? Bijvoorbeeld in de bereiken fase door het werkgeversmerk onder de aandacht te brengen. Je Employee Value Proposition, creatief concept en content helpen hierbij.
  2. Bepalen van kanalen & KPI’s: vanuit onderzoek bepalen we de mediakanalen zoals LinkedIn, Google Search en Digital Out of Home (DOOH). We kijken naar het mediabereiken en de verwachte interactie. Resultaten van eerdere campagnes helpen hierbij.
  3. Bepalen van de boodschap: in de bereiken fase wil je vooral je werkgeversverhaal vertellen en kijk je dus naar je USP’s en die vertaal je door naar ‘Wist je dat…’, ‘Werk mee aan…’, ‘Hier kun je bijdragen aan…’. Positie in durven nemen helpt hierbij.
We adviseren zowel social media als vakmedia in te zetten binnen jouw mediamix. Vraag een vrijblijvend advies aan via een van onze recruitment marketing adviseurs.

Meer weten? Malique helpt je graag verder!

Lees meer over dashboarding