Google server-side tagging: data van je doelgroep opbouwen

Het online marketing vakgebied blijft continu in ontwikkeling. Door de nieuwe manier van recruitment marketing activiteiten meten – cookieless en met Google Analytics 4 (GA4) – bouw je first party data op. Je bent dan eigenaar van die data, je data is betrouwbaarder, maar automatisch volgt ook de verantwoordelijkheid om die data slim op te slaan. En dat is waar Google server-side tagging om de hoek komt kijken. In deze blog meer over hoe je een eigen database van je doelgroepen opbouwt. 

Wat je weet na het lezen van dit artikel:

 

  • Wat Google server-side tagging is 
  • Hoe je de volledige candidate journey doormeet
  • Welke opties er zijn naast Google 
  • Wanneer je welke keuze maakt bij het kiezen van een database

Doormeten van de gehele candidate journey

Er moet aardig wat aangepast worden binnen Google Analytics – de meest gebruikte web analytics tool. Wie alle ‘events’ binnen Google Analytics 4 inricht, heeft zo min mogelijk verloren cookiedata en profiteert van betrouwbare gebruikersdata. Het opbouwen van een talentpool, het behalen van wervingsdoelstellingen en het optimaliseren van de kandidaatreis behoort tot de topprioriteiten van HR en recruitment. Het vraagt om een eigen database met een dashboard die voor je werkt en waar in één oogopslag te zien is waar je kunt verbeteren.

Doelgroepen opbouwen – contextual targeting is de toekomst

Contextual targeting – het bereiken van je doelgroep op basis van interesse en context – wordt belangrijker dan ooit. Denk bijvoorbeeld aan een vacature voor een Verzekeringsadviseur die je ziet via Google Display of native advertising (speciaal ontworpen voor eigen site of app) op websites zoals Nu.nl. Daar zie je dan eerst een inhoudelijk artikel over een trend binnen de doelgroep en later de vacature.  

 

De manier waarop we targeten binnen advertentienetwerken zal ook veranderen. We willen de effectiviteit van onze plaatsingen kunnen meten, ‘waste’ – dat zijn inefficiënte kanalen op basis van interactie, conversie en kosten per advertentie click – minimaliseren en daarmee een goede selectie toepassen van welke kanalen we al dan niet inzetten binnen een bepaalde doelgroep. Ondanks de restricties waarmee we te maken hebben. Restricties zijn vooral het opbouwen van doelgroepen door middel van third party cookies of als een partij zelf doelgroepen opbouwt waar je iets inkoopt en niet meer target op alleen demografische en geografische datapunten.  

Eigen database opbouwen – wat zijn de opties? 

Een database is niets anders dan een plek waar data (gebruikersinformatie) wordt opgeslagen. Websites, programma’s en app’s maken allemaal gebruik van een database voor het opvragen en beheren van die informatie, daar verbanden in te zien en conclusies uit te trekken. Je hebt meer controle over de data en je kunt ook kosten besparen op de lange termijn. We vertellen je hoe je dat doet.

 

Door het gebruik van first party cookies is de manier van data verzamelen anders geworden. Het ligt aan je situatie welke database optie het beste bij je past. Of je data bijvoorbeeld alleen in de EU opgeslagen mag worden, welke functionaliteiten je nodig hebt en welke tool goed integreert met de ander. Feit is wel dat je ook met een kleiner budget prima uit de voeten komt met Google server-side tagging.

 

Google heeft als voordeel dat het cross-device gebruikers kan volgen en alleen daarom al zouden we dat systeem moeten gebruiken als single source of truth. Cross-device betekent dat gebruikersdata wordt gematcht en gesynchroniseerd tussen verschillende apparaten die door dezelfde persoon gebruikt worden.

Kun of mag je dit niet omdat je bijvoorbeeld een decentrale overheidsinstelling bent? Geen probleem. Er bestaan ook nog andere tools zoals Adobe, Piwik en Matomo. Omdat wij ervoor kiezen onze (custom) dashboards in Google Data Studio te bouwen – de integraties met alle Google en social mediaproducten zijn heel goed – gaan we voor nu alleen in op Google server-side tagging.

De voordelen van Google server-side tagging 

Wat het is eerste instantie is? Server-side tagging omvat de inzet van Google Tag Manager om data te verzamelen en te delen vanaf een eigen server in plaats van de website zelf. Na het implementeren van GA4 kun je bij de koppeling met Google server-side tagging de volgende voordelen verwachten:

  • Meer controle over je eigen data en gebruikersdata en verbeterde gegevensbeveiliging
  • Kostenbesparing t.o.v. campagnes zonder inzichten of andere duurdere tooling
  • Nauwkeurige metingen van je campagnes en betere prestaties
  • Meer betrouwbare gebruikersdata via een eigen server en het vermijden van adblockers
  • Beter inzicht in het gedrag van websitegebruikers, wat leidt tot effectievere marketingstrategieën en betere personalisatie
  • Laadtijden van websites worden geoptimaliseerd, wat resulteert in een prettigere gebruikerservaring
  • Een eerste stap richting je eigen Client Data Platform (CDP) of Data Management Platform (DMP)
 
Er zijn dus meerdere aspecten om naar te kijken bij het maken van een goede keuze voor het opbouwen van data. Kom je er niet uit? Vraag vrijblijvend advies aan bij onze experts. We wakkeren graag het data vuurtje voor je aan.

Meer weten? Rutger helpt je graag verder!

Lees meer over dashboarding