Google Analytics 4:

wat je vanuit recruitment en HR moet weten

Zonder de nieuwe versie van Google Analytics – Google Analytics 4 – ben je straks niet meer in staat je recruitment marketing resultaten door te meten…

 

Werken jullie met een werkenbij-website, een ATS en/of met recruitmentmarketing, dan heb je waarschijnlijk wel wat voorbij horen komen over Google Analytics 4. Maar wat is GA4 nu precies? Waarin verschilt het van de ‘oude versie’ van Google Analytics en welke voordelen heeft de nieuwe manier van meten op je werken-bij website? Dat is niet alleen informatie die je collega’s bij IT en/of marketing moeten weten. Want de verplichte overstap van Google Universal Analytics (UA) naar Google Analytics 4 heeft juist ook gevolgen voor recruitment en HR-werkzaamheden. Daarom nemen we je mee in de belangrijkste inzichten, zodat jij morgen het gesprek met de juiste mensen in je organisatie aan kunt gaan en jij je recruitment activiteiten nog beter kunt doormeten. 

Wat je weet na het lezen van dit artikel:

 

  • Wat Google Analytics 4 is
  • Wat er misgaat als je niet overstapt naar GA4
  • Welke acties je moet ondernemen om over te stappen

Wat is Google Analytics 4?

Sinds 1 juli 2023  biedt Google geen updates meer voor Universal Analytics (UA). Google Analytics is de meest gebruikte web analytics tool en daarom voor veel organisaties momenteel een groot aandachtspunt. Google Analytics 4 (GA4) is de opvolger van Universal Analytics en brengt een aantal grote veranderingen met zich mee. De belangrijkste zijn: 

  • Gedetailleerde gebruikersprofielen van bezoekers op je website
  • Inzicht in de complete customer journey op je website
  • Verbinding met Big Data en Machine Learning (AI)
  • Geavanceerde analysemogelijkheden op je website in combinatie met je social media campagnes
  • Sterke integratie met andere Google producten

Een nieuwe manier van het doormeten van je websitebezoekers, dus. Dat zijn ook de kandidaten die op jouw werkenbij-website komen.

 

Wellicht dat jij periodiek website statistieken opgeleverd krijgt van jullie marketingafdeling of het bureau waarmee je samenwerkt voor recruitment marketing. Wil je weten uit welke kanalen de meeste sollicitanten binnenkomen in je ATS. En moet je de privacy van kandidaten kunnen garanderen. Ben je bijvoorbeeld in gesprek met interne of externe specialisten over hoe je rapportages nog betrouwbaarder kunt maken? Dat heeft alles te maken met GA4 en de juiste inrichting van je recruitment marketing funnel. Als je niets hebt gedaan is het sinds 1 juli niet meer mogelijk om gebruikersgegevens door te meten in verband met de GDPR-wetgeving. GA4 is EU-focused en logt geen IP adressen. Een overstap naar GA4, waar gemeten wordt op basis van ‘events’ is sinds 1 juli de nieuwe standaard. Stap je zelf niet over voor die tijd, dan doet Google dat automatisch voor je. En dat wil je niet. 

 

‘Events’ wordt ook wel ‘event tracking’ genoemd. Dat houdt eigenlijk in dat je bepaalde acties op jouw website meet binnen Google Analytics. Datapunten waar je inzicht in wil hebben. Denk aan paginaweergaven, maar ook specifieke acties die bezoekers uitvoeren, zoals het solliciteren, inschrijven voor een vacature alert of het downloaden van een whitepaper. Dat noemen we events of gebeurtenissen. 

Met de analytics van GA4 ben je in staat het gedrag van bezoekers op jouw werken-bij website inzichtelijk te maken. Ben je iets technischer en wil je meer achtergrondinformatie? Check dan wat Google hier zelf over zegt.

Zonder Google Analytics 4 ben je straks niet meer in staat je recruitment marketing resultaten door te meten 

De volgende gevaren liggen op de loer als je de overstap naar GA4 niet maakt: 

  • Verlies van data en inzicht: je kunt niet meer zeggen wat je recruitment marketing activiteiten opleveren. Je investering is minder meetbaar en dus heb je een slecht verhaal rondom resultaten vs budget. Configureer je je recruitmentkanalen niet met GA4, dan loop je het risico dat je data misloopt. Historische data van je website bezoekers van bijvoorbeeld eerdere gedraaide campagnes of conversieformulieren, gaan niet mee over.  
  • Slechte prestaties van campagnes: zonder ‘events’ ben je niet meer in staat je campagnes nauwkeurig te monitoren en te analyseren. Je data klopt niet. Ook niet als je de automatische overstap van Google afwacht. Een aantal acties (waaronder een ingevuld sollicitatieformulier, aantal clicks op de sollicitatiebutton of andere zachte conversies) worden dan niet meer doorgemeten. We hebben sowieso al een grotere uitdaging sinds Apple na een update niet meer alle campagne metingen deelt vanwege privacy doeleinden.
  • Niet GDPR compliant: doe je niks, dan weet je zeker dat je sinds 1 juli 2023 niet meer compliant bent met de privacy wetgeving. En dat is ten opzichte van je kandidaten natuurlijk niet de bedoeling. Uiteraard hoef je dit als HR of recruitment professional niet helemaal alleen te doen. Vraag je IT- of marketing afdeling om hulp. Uiteraard helpen wij je ook graag uit de brand. 

Welke actie je nu moet ondernemen binnen recruitment & HR

Niet alles hoeft morgen geregeld te zijn, maar enige snelheid is wel op z’n plaats. Met deze tips ben je in ieder geval op de goede weg:   

  • Laat ons een Data Audit voor je uitvoeren. Wat staat voor recruitment marketing al wel/niet goed ingericht en voldoet jouw website al aan de nieuwe standaard? 
  • Ga in gesprek met experts. Kijk intern wie er meer kennis van heeft of werk samen met een partner die de overgang naar GA4 begeleidt en daarmee dus ook de continuïteit van je campagnes garandeert. 
  • Lees je nog verder in, zodat je vanuit de business kunt aangeven wat je nodig hebt en/of waar je tegenaan loopt. Welke inzichten mis je nu nog? Heb je de volledige wervingsfunnel inzichtelijk? 
  • Blijf voor op je concurrenten. De recruiter en HR professional die de candidate journey goed weten door te meten, hebben daar in de toekomst profijt van en weten hun groeidoelstellingen te behalen. 

Een aardige verandering dus die professionals in HR-land te wachten staat. Denk je nu ook ‘help!’. Vraag ons dan om hulp. We weten hoe we het Google Analytics vuurtje voor je moeten aanhouden!

Meer weten? Rutger helpt je graag verder!

Lees meer over dashboarding