Organisaties worstelen om Gen Z voor zich te winnen. Hoe werf en behoud je deze medewerker van de toekomst?
Employer branding is hot. Niet zo gek wanneer je bijna dagelijks hoort over de ‘krapte op de arbeidsmarkt’, ‘the great resignation’ en ‘war on talent’. Maar, wat is employer branding eigenlijk? Wij nemen je mee in de definitie van employer branding en vertellen waarom het belangrijk is. Daarnaast leggen we uit aan welke voorwaarden goede employer branding strategie moet voldoen en hoe je meet of het succesvol is.
Employer branding is een onderdeel van arbeidsmarktcommunicatie, net zoals relatiemanagement met je (potentiële) medewerker en de werving en binding van talent.
Employer branding draagt bij aan het behalen van de doelstellingen van je arbeidsmarktcommunicatie en helpt bij het beïnvloeden van:
Niet alleen het eerlijke, unieke verhaal vanuit de organisatie is van belang. Ook de behoeftes van je ideale werknemer, de doelgroep, moet onderzocht worden. Wat maakt jouw organisatie relevant voor hen? Waar zijn zij naar op zoek en bied jij dat ook aan? Wat maakt jouw organisatie geschikt om bij te dragen aan hun leven, aan hun purpose?
“Als je op je werkplek vaker bent dan in je eigen slaapkamer dan moet je daar ook betekenis aan kunnen geven. Als werkgever moet je snappen dat je toekomstige werknemers naar betekenisgeving op zoek zijn. Dus zorg dat ze zien hoe dat bij jouw organisatie kan.”
Alix Hensen Verbaten – Employer brand specialist
“Eigenlijk is employer branding hetzelfde als het opbouwen en aangaan van een liefdesrelatie. Want een vreemde op straat aanspreken of diegene een relatie met je wil, is in de meeste gevallen geen succesverhaal (uitzonderingen daargelaten). Dat geldt ook voor de werving van nieuwe medewerkers.”
Alix Hensen Verbaten – Employer brand specialist
Organisaties worstelen om Gen Z voor zich te winnen. Hoe werf en behoud je deze medewerker van de toekomst?
Veel organisaties zijn dringend op zoek naar talent, dat is een understatement. Volg de 6 stappen van je Employer Branding Campagne.
Upgrade je werkenbij-website met content. Dit zijn de 5 content-elementen die je zo snel mogelijk aan je website moet toevoegen.
Kunnen we je helpen met recruitment marketing en employer branding? Laat je gegevens achter, dan nemen we contact met je op!